Hathajooga rentouttaa ja harjoittaa sekä kehoa että mieltä
-17.2.2017 09:00:00-

Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistossa Oulussa jooga-ohjaajaksi opiskeleva Hannele Karhu toteaa, että nykyään melkeinpä työ kuin työ tehdään enimmäkseen istuen. Hyötyliikuntaakaan ei tule kuten ennen. Selkärangan ja lonkkien liikkuvuus alkaa kangistua.
Urheiluhierojana Karhu näkeekin joogaharjoittelun apuna lihaskunnon ylläpidossa ja kiputilojen hoidossa.
- Jooga mobilisoi ja parantaa rangan, lihasten ja lantion liikkuvuutta. Se notkistaa, vetreyttää ja rentouttaa, Karhu sanoo.
- Hathajoogassa aloittelijatasolla liikkeet ovat helppoja, meille tuttuja venytysliikkeitä. Lihaskalvoja ja lihastoimintoketjuja venytetään joogassa samalla tavalla niin kuin esimerkiksi urheiluhieronnassa.
Karhu soveltaa hathajoogaa osana asiakkaan ohjausta esimerkiksi antamalla kotiohjeita asiakkaan tarpeiden mukaan ja valiten asiakkaan fysiikkaa tukevat liikkeet.
Joogaa voi lähestyä monelta eri kantilta ja joogafilosofioita on monenlaisia. Karhu itse katsoo joogaa näkökulmasta, jossa ihminen on anatominen ja psykofyysinen kokonaisuus.
- Hathajoogassa ei ole hengellistä ideologiaa, mutta se ei myöskään sulje pois ihmisen omaa hengellistä ajattelua, Karhu huomauttaa.
- Hathajoogassa voidaan yhdistellä eri asanoita toisiinsa, joista joogatunti tai oma aamuinen joogahetki sitten muodostuu. Sillä ei ole merkitystä, missä järjestyksessä asanoita tehdään, vaan niitä voidaan tilanteen tai kehon tuntemusten mukaan vaihdella.
Perusasanoita ja niiden muunnelmia on runsaasti. Karhu naurahtaa, että televisiossa nähdään yleensä juuri niitä vaikeimpia, edistyneiden harrastajien asanoita, joissa ”ollaan suurin piirtein solmussa”.
Lue enemmän 15.2. Puolanka-lehdestä.

Maria Kyllönen